Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının Bilgi Sistemleri ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcılarının Ödeme Hizmetleri Alanındaki Veri Paylaşım Servislerine İlişkin Tebliğ (“Tebliğ”), 1 Aralık 2021 tarihli ve 31676 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olup; Yönetmelik ve Tebliğ, yayım tarihinde yürürlüğe girmiştir.
                    
                    Yönetmelik ve Tebliğ Ne Getiriyor?
Yönetmelik ile “Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında
Yönetmelik”; Tebliğ ile “Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşlarının Bilgi Sistemlerinin Yönetimine ve
Denetimine İlişkin Tebliğ” yürürlükten kaldırılarak ödeme hizmetlerine ilişkin ikincil nitelikli düzenlemelerde bir dizi
yenilik getirilmektedir.
Yönetmelik’te Neler Düzenleniyor?
Yönetmelik kapsamında getirilen başlıca düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
    - 
        “Ön ödemeli araç” ve “anonim ön ödemeli araç” kavramları tanımlanmıştır. Buna göre;
        
            - Ön ödemeli araç, müşterinin ödemelerde kullanılabilecek fonu ödeme aracını ihraç eden ödeme hizmeti
                sağlayıcısına
                harcama yapmadan önce ödediği ve ödenene eşdeğer tutarda fonun elektronik para olarak ödeme
                hizmetlerinde kullanılmasına
                imkân veren fizikî veya fizikî varlığı bulunmayan ödeme aracını,
            
 
            - Anonim ön ödemeli araç, herhangi bir şekilde ödeme hesabına bağlı olmayan ve kimlik tespiti veya
                doğrulaması yapılmamış,
                önceden ödeme ya da yükleme yapılması suretiyle kullanılabilir hale gelen, tekrar yükleme yapılma imkanı
                bulunan veya
                bulunmayan şekilde ihraç edilebilen ve yüklenen bakiye kadar kullanıma izin verilen ön ödemeli aracı
                ifade eder.
                
                Anonim ön ödemeli araçlar, sadece anonim ön ödemeli araç hamilinin fiziken iş yerinde bulunduğu ve
                anonim ön ödemeli
                aracın fiziken kullanıldığı ödeme işlemleri ile Güven Damgası alan hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet
                sağlayıcılar
                nezdinde yapılacak mal veya hizmet alımlarına ilişkin ödeme işlemleri ve fatura ödeme işlemlerinde
                kullanılabilecektir.
             
        
     
    - 
        İş yeri kayıt sistemi; ödeme işlemlerine ilişkin süreçlerin kolaylaştırılması ve ödemeler alanında
        dolandırıcılık ve
        kötü niyetli kullanım faaliyetlerinin önlenmesi amacıyla Bankalararası Kart Merkezi Anonim Şirketi (“BKM”)
        tarafından
        ödeme hizmeti kapsamına giren bir ödeme yöntemi ile mal ve hizmet sunan iş yerlerine iş yeri kodu verilecek olup
        bu iş
        yerlerinin mal ve hizmet satışı yapabilmesi için iş yeri kodu kullanılacaktır.
        BKM’nin işyeri kayıt sistemini 30 Haziran 2022 tarihine kadar oluşturması beklenmektedir.
    
 
    - 
        Ödeme hizmetleri kapsamında; ödeme kuruluşları (“Kuruluşlar”), elektronik para karşılığında alınan fon için faiz
        işletemeyecek ve müşteriye elektronik paranın tutulduğu süreye ve tutara bağlı herhangi bir menfaat
        sağlanamayacaktır.
    
 
    - 
        Elektronik para olarak kabul görülebilme şartları; Dijital ağ üzerinden dağıtımı yapılan gayri maddi varlıkların
        elektronik para olarak kabul edilmesi için belli şartlar getirilmiştir, bu şartlar aşağıdaki gibidir;
        
            - Sadece birebir bir itibari para karşılığı olarak çıkarılması,
 
            - İhraç eden kuruluş tarafından kabul edilen fon karşılığı ihraç edilmesi,
 
            - Elektronik olarak saklanması,
 
            - Mevzuatta tanımlanan ödeme işlemlerini gerçekleştirmek için kullanılması,
 
            - İhraç eden kuruluş dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından da ödeme aracı olarak kabul edilmesi.
            
 
        
        Bitcoin başta olmak üzere tüm kripto paralar bu şartları yerine getirmediğinden kapsam dışı bırakılmıştır.
        Dolayısıyla
        kripto paraların elektronik para olarak kullanılma ve işlem görme ihtimali de böylelikle ortadan kalkmıştır.
     
    - 
        Faaliyet izni almak için başvuru yapan şirketlerin unvanlarının ödeme kuruluşu ya da elektronik para kuruluşu
        olduklarını gösterir ibareleri içermesi zorunlu tutulmuştur. Ayrıca, sahip olunması gereken sermaye tutarı;
        fatura
        ödemelerine aracılık edilmesine yönelik hizmet gerçekleştirecek ödeme kuruluşları için en az 1 milyon Türk
        Lirası, diğer
        ödeme hizmetlerini sunmak için en az 2 milyon Türk Lirası, elektronik para ihraç etmek için en az 5 milyon Türk
        Lirası
        olması gerekmektedir.
    
 
    - 
        Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce elektronik para olarak değerlendirilebilecek varlıkları ihraç etmekte olup
        faaliyet izni bulunmayan ancak Kanun kapsamında elektronik para kuruluşu kategorisine dahil edilebilecek olan
        kişiler, 1
        Aralık 2022 tarihine kadar TCMB’ye başvurarak faaliyet izni almak zorundadır. Bir diğer ifadeyle, bu tarihe
        kadar
        faaliyet izni alabilmek için belirtilen unvan, asgari sermaye ve teminat bulundurulması gibi şartları
        sağlamaları ve
        gerekli izin başvurusunda bulunmaları gerekmektedir.
    
 
    - 
        Temsilci seçimi ile ilgili sınırlandırmalar getirilmiş ve denetlemeler artırılmıştır. Kuruluşların, temsilci
        seçiminde
        göstermeleri gereken özen yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, ödeme hizmetleri elektronik veya fiziki kanallar
        üzerinden
        temsilci aracılığıyla yürütülebileceklerdir.
    
 
    - 
        Kredi kullandırma yasağı kapsamında, Kuruluş kredi veremeyecek ve kredi verdiği izlenimini yaratacak şekilde
        reklam ve
        pazarlama faaliyetlerinde bulunamayacaktır. Ödenmesine aracılık edilen tutarlar da taksitlendirilemeyecektir.
    
 
    - 
        Her iki tarafın Türkiye’de yerleşik olduğu işlemler ve Türkiye’de bulunan ödeme hizmeti sağlayıcılarının
        kullandığı
        ödeme işlemleri ile ilgili Kuruluş, döviz alım satım işlemi yapamayacaktır. Ancak işlemin taraflarından birinin
        yurt
        dışında bulunması şartıyla ve Yönetmelik’te belirtilen diğer koşulların bulunması durumunda Kuruluş, sadece
        ödeme
        hizmetinin sunulması ile sınırlı olarak, döviz alım satım işlemi yapabilecektir.
    
 
    - 
        Kuruluş temsilcilerinin dikkat etmesi gereken diğer hususlar aşağıdaki gibidir:
        
            - Yetkisiz olarak döviz alım satım faaliyetinde bulunulmaması gerekmektedir.
 
            - Çalışma yerinde hiçbir suretle döviz kurlarını gösteren pano veya benzeri doküman ya da cihaz
                bulundurulmaması, döviz
                sembollerinin bulundurulmaması gerekmektedir.
            
 
            - Döviz alım satımı yapıldığı izlenimini uyandıracak hiçbir kelime, deyim veya işaretin bulundurulmaması
                gerekmektedir.
            
 
        
     
    - 
        Fonların korunması ve teminatlar bakımından Kuruluşların Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (“TCMB”) nezdinde
        fatura
        ödemelerine aracılık edilmesine yönelik hizmet gerçekleştiren ödeme kuruluşları için 2 milyon Türk Lirası, diğer
        ödeme
        kuruluşları için 3 milyon Türk Lirası ve elektronik para kuruluşları için 5 milyon Türk Lirası asgari teminat
        bulundurulması gerekliliği getirilmiştir.
        
        Bununla birlikte, belirli hallerde ödeme fonları koruma hesapları ile elektronik para koruma hesaplarının, fon
        sahiplerinin haklarının tazmin edilmesi ve kuruluşun mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine
        getirilmesini
        teminen ilgili banka tarafından bloke edilebileceği düzenlenmiştir.
     
    - 
        Tüketiciyi bilgilendirme yükümlülüğü bakımından ödeme hizmeti sağlayıcılarına faaliyetleri ile ilgili
        tüketicilerin
        haklarını içeren, açık ve kolay anlaşılır bir dilin kullanıldığı, rahatlıkla okunabilecek bir şekilde
        tasarlanmış
        elektronik veya fiziksel bir bilgi formu hazırlama yükümlülüğü getirilmiştir.
    
 
    - 
        Kapsam dışında kalanların bildirim yapma yükümlülüğü bakımından mal veya hizmet alımına ilişkin işlemleri ve
        para
        transferi işlemlerini gerçekleştiren hizmet sağlayıcılarına son 12 ay içerisinde gerçekleştirdikleri işlem
        tutarının 50
        milyon Türk Lirasını aşması halinde, hizmet tanımını, detaylı iş akış ve modellerini, işlem hacimleri, ile TCMB
        tarafından talep edilebilecek diğer bilgi ve belgeleri içeren raporu her yıl Ocak ayı içerisinde TCMB’ye iletme
        yükümlülüğü getirilmiştir.
        
        Yapılan bildirim neticesinde TCMB söz konusu faaliyetin ödeme hizmeti olarak değerlendirilmesine karar
        verebilecektir.
        Böylece faaliyet izni alma zorunluluğu getirilebilecektir.
        
        1 Aralık 2021 tarihinden önce faaliyet izni başvurusunda bulunanlar hakkında Yönetmelik’in sadece yukarıda
        belirtilen
        faaliyet izni, yeterli miktarda sermaye ve teminat yükümlülükleri ile ödeme fonlarının ve elektronik para
        karşılığı
        toplanan fonların korunmasına ilişkin düzenlemeleri uygulanacak olup; harici hususlarda yürürlükten kaldırılan
        yönetmelik geçerliliğini koruyacaktır.
        
        Bir diğer ifadeyle, 1 Aralık 2021 tarihi öncesinde izin başvurusunda bulunanlar; unvan, sunulacak hizmete göre
        belirlenen asgari sermaye ve teminat tutarı yükümlülüklerini sağlamak zorundadırlar.
        
        Faaliyet izni verilen kişiler, bilgi sistemlerinin yönetimine ve denetlenmelerine ilişkin TCMB tarafından
        yapılacak
        düzenlemeler ile Yönetmelik’in tamamına en geç 1 Aralık 2022 tarihine kadar uyumlu hale gelmekle yükümlüdür.
     
Tebliğ’de Neler Düzenleniyor?
Tebliğ kapsamında getirilen başlıca düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
    - Bilgi sistemlerine ilişkin risk yönetimi bakımından, Kuruluş, bilgi sistemlerinde meydana gelecek önemli
        değişikliklerden önce ve yılda en az bir defa olmak üzere bilgi sistemlerine ilişkin kapsamlı bir risk
        değerlendirmesi
        yapacaktır ve bunlara ilişkin izlenmesi gereken yolları içerir raporu, her yıl Ocak ayı sonuna kadar bir önceki
        yıla
        ilişkin olacak şekilde hazırlayacak ve kendi yönetim kurulu ile TCMB’ye sunacaktır.
    
 
    - Siber olaylar bakımından, Kuruluş’a, müşterileri ve Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nu, hassas müşteri
        verilerinin ya da
        kişisel verilerin sızmasına ya da ifşasına yol açan bir siber olayın yaşanması veya kişisel verilerin kanuni
        olmayan
        yollarla başkaları tarafından elde edilmesi hallerinde en kısa süre içerisinde bilgilendirme yükümlülüğü
        getirilmiştir.
    
 
    - Bilgi güvenliği yönetimi bakımından, Kuruluş’a, güvenlik gereksinimleri doğrultusunda uygun kontroller sağlamak
        için
        yönetim kurulu tarafından onaylı bir bilgi varlıkları sınıflandırma kılavuzu hazırlama ve bilgi varlıklarına
        ilişkin
        erişim hakları ile saklama, iletme ve imha etme prosedürlerini açıkça belirtme ve bununla ilgili yükümlülükler
        konusunda
        tüm personelini bilgilendirme yükümlülüğü getirilmiştir.
    
 
    - Veri güvenliği ve mahremiyeti bakımından, Kuruluş’a faaliyetleri esnasında edindiği veya sakladığı hassas
        müşteri
        verilerini müşteri bilgilerinin gizliliğini ve güvenliğini sağlamaya ve kuruluş dışına sızmasını önlemeye
        yönelik
        gerekli tedbirleri alma yükümlülüğü getirilmiştir. Müşteri bilgileri, yetkili merciler dışındaki taraflara ancak
        müşterinin aydınlatılması ve müşterilerin açık rızasının alınması kaydıyla verilebilecektir.
    
 
    - Kimlik doğrulama bakımından, Kuruluş’a yeterli ve etkin bir kimlik doğrulama sistemi kurulması yükümlülüğü
        getirilmiştir. Hassas müşteri verilerine erişim sağlanması veya düzenli ödeme talimatı verilmesi bakımından
        güçlü kimlik
        doğrulama yöntemi kullanılacaktır. Müşteriler tarafından elektronik yoldan yapılan ve finansal sonuç doğuran
        veya
        doğurmayan işlemlerde, güçlü kimlik doğrulama kullanılması esası getirilmiştir. Anonim ön ödemeli araçlarla
        ilgili
        işlemler için güçlü kimlik doğrulama zorunluluğu bulunmamaktadır.
    
 
    - Erişim yönetimi bakımından, Kuruluş’un, personelin işin gerektirdiği bilgiye erişimine imkân verecek şekilde
        yetki ve
        sınırlamalarını açıkça belirleyeceği ve yetkisiz erişimleri engellemek üzere gerekli tedbirleri alacağı
        düzenlenmiştir.
    
 
    - Güvenlik açıkları bakımından, Kuruluş’un, bilgi sistemlerine yönelik olası güvenlik ihlallerinin önlenmesi için
        sistemle
        ilişkili olan tüm sunucular düzenli aralıklarla yılda en az altı defa zayıflık taramasından geçirmesi düzenleme
        bulmuştur. Kuruluş yılda en az 1 (bir) defa kritik güvenlik açıklarını, bunların giderilmesine ilişkin
        tedbirleri içeren
        raporu TCMB’ye sunacaktır.
    
 
    - Denetim izlerinin oluşturulması bakımından, Kuruluş bilgi sistemlerinde gerçekleşen faaliyetler ve yetkisiz
        erişim
        teşebbüslerinin takibine imkan verecek bir denetim izi kayıt sistemi oluşturacaktır. Denetim izleri güvenli
        ortamlarda
        yedeklenecektir.
    
 
    - Bilgi sistemleri süreklilik planı bakımından, Kuruluş iş sürekliliği planının bir parçası olarak bilgi
        sistemleri
        süreklilik planı hazırlayacaktır. Bilgi sistemleri süreklilik planı; belirlenecek bilgi sistemleri süreklilik
        hedeflerini, süreklilik planının kaynağını, yarattığı hasarı, potansiyel boyutunu ve etkisini, planın
        hazırlanması
        süreciyle ilgili prosedürler ile plan devreye girdiğinde dahil olacak kişilerin görevlerini, ilgili paydaşlar
        ile
        iletişim yöntemini, plan kapsamında kararların ve eylemlerin kaydedilme yöntemini içerecektir.
    
 
    - İkincil merkez kurulması bakımından, Kuruluş’a faaliyetlerinin kesintisiz devam etmesini sağlamak amacıyla
        ikincil
        sistemlere kullanıma hazır olacak şekilde erişilebildiği, personelin çalışmasına imkân tanıyacak ve birincil
        merkez ile
        aynı riskleri taşımayacak şekilde oluşturulmuş yapı olan “İkincil Merkez ve Sistemleri” kurmak ve bunları
        dönemsel
        olarak test etme yükümlülüğü getirilmiştir.
    
 
Yönetmelik’in tam metnine ulaşmak için 
buraya, Tebliğ’in tam metnine ulaşmak için ise lütfen
buraya tıklayınız.
    Bilge Binay Kanat, Kıdemli Avukat
    Burak Batı, Avukat
    Dilara Kürkçüoğlu, Stajyer Avukat
    Zeynep Yalçın, Stajyer Avukat